Kuta i en hel vecka

Ja vi var alltså tillbaka i storstaden Kuta igen som blev likt en huvudbas för oss under resan, vi kom alltid tillbaka till Kuta och planerade därifrån. Det första vi gjorde var att leta upp något hyggligt boende, New Arena lockade inte särskilt mycket då vi hade levt i lyx på Gili och inte ville gå ned till den lägre standarden ännu. Denna gång tog vi in på Suji Bungalows, efter en snabb titt på rummen bestämde vi oss nästan på direkten att ge det en chans. Det var en korsning mellan bungalows och ett hus så jag väljer att kalla dem "husen". De här husen hade 2 våningar varav 2 sängar på varje våning. Så vi tjejer hade ett hus och killarna ett. Det kostade 100 kr natten inklusive frukost. Frukosten kanske dock inte var av bästa slag, rostade mackor med sylt, lite frukt och ett glas juice men funkade att trycka ner. Det här stället var ett mer pensionärsställe så det var lugnt och det hände inte särskilt mycket men jag kan nog tala för oss alla att vi ändå har ett antal minnen härifrån...
   En dag bestämde jag och Lisa att det var dags att ta tag i surfingen så vi haffade två lärare på stranden som lärde oss grunderna under en två timmars lektion. Väldigt effektivt och visst kände vi oss proffsiga när vi äntligen kom upp på brädan gång på gång. Underbart kul att ha testat och jag kommer förhoppningsvis surfa mer och lära mig mer i framtiden.
   Under onsdagen den 3 oktober gick jag,Lisa,Jens,Gurra och Jonte upp tidigt tidigt eller ja klockan 7. Vi åt den förträffliga hotel frukosten...och blev sedan hämtade av en bil vid åtta snåret. Bilen skulle ta oss till en lång flod och en heldags raffting (forsränning) . Under bilresan såg vi även en helt magnifik natur med risplantage schack och en utsikt över både djungel, flod och vattenfall i olika former. Så bara det gjorde resan värd varje krona. När vi kom fram delade vi in oss fem och fem i varje båt, killarna åkte i en och jag + Lisa fick två glada och roliga Japaner som medresenärer, de bjöd på mycket skratt. På med hjälm och flytväst och en darrande nervös Josefin som försökte kontrollera andningen. 12 km skulle vi åka på floden i den röda gummibåten och inte ångrar jag en sekund av den färden. Vi fick ducka för träd och broar, paddla och hoppa i båten när vi hade fastnat på en sten eller dylikt. Vår guide använde kodord för att få oss paddla frammåt, bakåt, ducka eller hoppa, ja jag följde efter Japanerna som verkade förstå bättre. Vi stannade efter halva färden vid ett vattenfall där vi fick ta kort och vila armarna efter all paddling, sedan fortsatte vi igen. Rafftingen avslutades med ett 4 meters dropp, ett lite mindre vattenfall. Hjärtat dunkade hårt och vi låg som packade sillar i båten och höll i oss ordentligt, men ner kom vi och överlevde gjorde vi och benen ja dem var som spagetti efteråt. Rafftingen var riktigt häftig, framförallt var naturen och miljön runt omkring tagen som ur en film, det flög fina fåglar över oss, det var vattenfall överallt och luften näst intill glittrade runt oss. Jag hade ett stadigt leende samt gåshud under hela resan. Avslutningsvis bjöds det på en buffe efter att ha gått 1000 trappsteg uppåt. Vi var sedan tillbaka i Kuta redan vid 2 tiden, Carpe diem så att säga. Vilken härlig dag vi hade, den levde vi på länge.

Ja resten av dagarna gick ut på att sola,surfa,shoppa,festa och äta god mat. Det Kuta är bäst på helt enkelt. Vi hade en sjuk, spontan utgång en kväll som jag har många minnen av. Det började med att alla var jätte säckiga och ingen var sugen på att festa. Jag var nog mest anti men spontant vände jag och peppade upp Gurra och Jonte så vi fyra tjejer och dem två drog ut. Det blev Alicats som levererar med sina Doubble doubbles och drägg häng med alla fulla glada människor.Underbart! Här träffade vi Kim som sedan fick följa med som minne resten av resan (Vi låter det förbli internt). Killarna drog hem tidigt och vi fyra tjejer splittrades men vi tog oss alla hem och vi möttes några timmar senare i huset, alla med en historia fylld med skratt. Vi fyra hade ganska svårt att somna den kvällen och under morgonen därpå mådde vi alla dåligt i magen. Kul kväll, dagen efter var värre.
   Så mycket mer gjorde vi inte i Kuta, vi träffade några fler svenskar som någon/några i vårt gäng kände. Två av dessa svenska var Ebba och Fredrick (buddies med sälen säsongarna i vårt gäng) de valde att hänga på oss och våra äventyr, så vi åtta blev istället tio glada.
Mer om nykomlingarna och resans fortsättning får ni läsa i nästa inlägg.