Midsommar / Bröllop i Finland

Home sweet home, nu är jag hemma igen efter Finlands vistelsen.
Resan var förstås som alltid lång 9 timmar med bil plus båtresan över natten.. vad gör man inte för släkten! 
Bröllops förberedelserna var många och vi lade ner mycket tid på att plocka blommor, städa, duka och baka. Folket började redan droppa in dagen innan, släkten som var närmare som barnen till de som skulle gifta sig. Bastun gick varm och till kvällsmat serverades fisksoppa som jag ej smakade. Vi skulle bo i husvagnen.
 Den 19 juni (midsommarafton) ägde bröllopet rum. Folket började droppa in vid 12 tiden, vigseln var klockan två. Själva vigseln var förstås på finska så det var svårt att hänga med, jag förstod i alla fall när de skulle kyssas. Maten bestod utav morfars egen rökta lax, lasagne och lite kallskuret.. lasagnen var törr! Till efterrätt serverades det chokladtårta, jordgubbstårta och massvis med bullar och kakor. Vid denna tid var folket ganska sådär dragna och den finska kareoken sjöngs för full hals. 
Jag och Jenna var ute med båten cirka två gånger och skratt bjöds det på, Bröllopet hade förvandlats och blitt allt mer innehållsarikare och roligare. Jenna knuffade i Mikko i vattnet med kostymen på .. Flamman var hetare än någonsin , Någon låg i buskarna, någon i rabatten, någon cyklade nerför backen, någon låg med gummistövlar platt över grusvägen, någon dansade tango och där var min släkt, min älskade konstiga finska släkt..


Dagen efter var det tyst ungefär till klockan två, då vaknade de flesta .. var hungriga och det blev hamnen med feta hamburgare och pommes .






Kram Josefin


Kommentarer
Postat av: tuija

det låter som en äkta finsk party;)

2009-07-11 @ 13:32:43
Postat av: Jenna

HAHAHAHHAHA ae kan det bli bättre !?

2009-08-08 @ 21:05:56
URL: http://bonkersdude.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0